Als een van de zeer weinige vrouwen in de top van een door mannen gedomineerde branche, kijkt Shirley van Beers met trots naar haar bedrijf. In december 2019 heeft zij Beers Elekrotechniek & Service overgenomen van haar vader. Ze werkt al 18 jaar tussen de techneuten van Beers, dus ze weet hoe er de hazen lopen. Sterker, ze is vergroeid met het bedrijf, zoals ze zelf zegt. Er heerst een cultuur van een echt familiebedrijf met loyale medewerkers in de vaste ploeg die er gemiddeld al 24 jaar werken. Dat is – zeker in deze tijd – echt bijzonder. Vakmanschap en kwaliteit zijn geen holle frasen, maar de zuivere waarheid. Er heerst een ouderwetse Rotterdamse werkmentaliteit: niet lullen maar poetsen. ‘Lekker positief blijven met z’n allen en mooi werk maken’, is het devies van Shirley.
Beers Elektrotechniek is gevestigd in Berkel en Rodenrijs, precies tussen Rotterdam en Den Haag in. ‘We hebben 115 duizend woningen in beheer waarvoor we de vaste onderhoudspartner zijn’, licht Shirley toe. ‘We werken voor woningcorporaties en worden via aannemers als elektrotechnisch installatiebedrijf ingehuurd.’ Behalve onderhoud doet Beers transformatieprojecten en renovatiewerk, onder andere voor Mainstaete.
Skola
In Rotterdam transformeert Mainstaete Vastgoedservice een oude school tot een appartementencomplex met tien woningen. Voor dit project met de naam Skola werkt Mainstaete samen met Beers Elektrotechniek. ‘Meestal worden wij al in de ontwerpfase ingeschakeld, zoals ook in dit project’, legt Shirley uit, ‘want onze expertise wordt al in een vroegtijdig stadium gebruikt. De duurzame woningen in Skola krijgen een energielabel, waarop we onze offerte aanpassen.’ In een offertestadium moet al duidelijk zijn over hoeveel stopcontacten en lichtschakelaars het gaat. Maar ook of er een aansluiting voor zonnepanelen moet komen. En of er extra groepenkasten bij moeten komen en om hoeveel groepen het gaat. Wordt er elektrisch gekookt? Moet er nog ergens verlichting worden aangebracht of vervangen? Komt er een intercom- of videofooninstallatie? Komen er loze leidingen voor CAI of KPN? Dat soort zaken. Beers Elektrotechniek maakt zo de basisinstallatie voor alle woningen.
Planning
Zo’n project als Skola vereist een enorme planning. Shirley: ‘Wij hebben daar gelukkig een heleboel ervaring in. Je ziet dat er altijd een soort gelijktijdig treintje ontstaat. Zo begint de aannemer met het vormgeven van de ruimten. Uiteindelijk worden er wanden gezet, bijvoorbeeld metal stud, en daar gaan wij alvast onze installatie in voorbereiden. Dan komen er kabels in te hangen en lasdozen enzovoort. Zo werken we voortdurend in fasen met elkaar samen. De loodgieter moet z’n werk doen en dan heb je de afwerking door de schilder, de spuiter of de stukadoor. Wij zetten tot slot het puntje op de i door alle schakelaars en contactdozen en dergelijke af te monteren.’
Kritisch op samenwerken
‘Samenwerken is heel belangrijk. Daarom zijn wij kritisch in wat we aannemen. Er is veel werk te doen in ons vak, juist omdat er weinig technisch personeel is. Wij hanteren hoge standaarden en zijn daarom kritisch op met wie we samenwerken. Hilda Doets en Wim Kok van Mainstaete kennen we al lang. We hebben in het verleden vaker samengewerkt. Er zijn in de bouwwereld niet zoveel vrouwen in de top, dus ik vind het heel leuk dat we nu dit Skola-project samen doen.’
Alles digitaal
‘Wij werken volledig digitaal. Dat doen we al een jaar of vijftien. Dus bij ons op kantoor vind je bijna geen papier meer. Daarnaast – als het niet gaat om een project, zoals Skola – maken we gebruik van digitale reparatiebonnen. Die gebruiken we voor storingen. Er staan 160 bonnen per dag op de planning. Dat opdrachtenverkeer gaat allemaal via iPads. Wij zijn daar heel ver mee. Onze installateurs bestellen direct zelf de materialen die ze nodig hebben en alles wat ze doen registreren zij zelf. Zo wordt meerwerk ook gelijk vastgesteld en ingepland, waardoor we de klant direct kunnen informeren. Ook de facturering is hieraan gekoppeld. Het werkt superefficiënt.’
Plezier in het werk
‘Wij vinden het belangrijk dat de samenwerking met een klant ook leuk is. De omgang met elkaar moet prettig gaan. Eventuele problemen moet je met elkaar kunnen oplossen. Snel schakelen (!) is natuurlijk veel fijner dan lange vergaderingen en mailverkeer, ook voor het behoud van onze monteurs. Niets is zo belangrijk voor een florerend bedrijf als medewerkers die plezier hebben in hun werk.’